
Odstoupení od smlouvy na jedno kliknutí: e-shopy čeká nová povinnost!
Od roku 2026 by mohla začít platit nová povinnost, která e-shopům přidělá vrásky – nebo naopak ušetří pět milionů korun. Právě takovou pokutu totiž může přinést nedodržení připravované novely občanského zákoníku transponující evropskou směrnici, která počítá se zavedením povinného tlačítka s označením „odstup zde“ nebo „odstoupení od smlouvy“.
Odstoupení od smlouvy – snadno a rychle
Podobně jako tlačítková novela z roku 2022 zavedla povinnost jasně označit závazné potvrzení objednávky tlačítkem „objednávka s povinností platby“, míří nyní legislativa k zavedení obdobně výrazného a snadno dostupného tlačítka pro odstoupení od smlouvy.
Připravovaná novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele sice vychází z evropské směrnice o finančních službách uzavíraných na dálku (DMFS), ale český zákonodárce jde ještě dál. Zatímco samotná směrnice, kterou by členské státy měly do svých právních řádů transponovat do roku 2026, nové tlačítko pro odstoupení nevyžaduje, ministerstvo financí přiznává, že tuto povinnost stát zavede nad její rámec.
Nové pravidlo tak dopadne na všechny online prodejce. Stát tímto krokem rozšiřuje ochranu spotřebitelů v souvislosti se všemi smlouvami uzavíranými na dálku v online prostředí. Jinými slovy: tlačítko pro rychlé „odstoupení od smlouvy“ bude brzy povinnou výbavou každého e-shopu.
Aby podnikatelé e-shopaři splnili nové povinnosti, budou muset zajistit, že spotřebitelé budou moci od smlouvy odstoupit rychle, jednoduše a bez zbytečných překážek. Spotřebitelé nesmí být nuceni například stahovat speciální aplikaci nebo znovu složitě prokazovat svou totožnost – pokud už jsou přihlášeni do svého uživatelského účtu, musí jim systém odstoupení umožnit bez opětovného vyplňování osobních údajů a dalších složitostí.
Tlačítko pro odstoupení musí být jasně viditelné a funkční – umožnit odstoupit buď od celé smlouvy, nebo jen od části objednávky (například jen u některých produktů). Jako vhodné řešení se nabízí například jasně viditelné tlačítko v uživatelském účtu nebo v detailu konkrétní objednávky, případně odkaz na hlavní stránce e-shopu stejně jako u možnosti odhlásit se z newsletterů.
Proces tlačítkového odstoupení od smlouvy by měl být dvoukrokový:
- Po kliknutí na tlačítko „odstoupení od smlouvy“ by měl spotřebitel ve druhém kroku svůj záměr potvrdit, například tlačítkem „potvrzuji odstoupení od smlouvy“.
- Následně po dokončení musí obratem obdržet potvrzení o přijetí svého odstoupení od smlouvy – ideálně e-mailem nebo notifikací v rámci uživatelského účtu.
Finanční služby a zákaz DARK PATTERNS
Pro oblast finančních služeb přináší směrnice ještě přísnější pravidla. Rozšiřuje okruh předsmluvních informačních povinností, které musí spotřebitel obdržet před uzavřením smlouvy, a současně zavádí nové definice zakázaných manipulativních praktik.
Návrh dále cílí na takzvané dark patterns, tedy klamavé či manipulativní uspořádání online rozhraní, které spotřebitele při uzavírání smluv svádí k nevýhodným rozhodnutím.
Směrnice konkrétní výčet nežádoucích praktik neobsahuje, požaduje však, aby členské státy přijaly opatření týkající se alespoň jedné z těchto praktik:
- přednostní zviditelňování určitých možností výběru (např. zvýrazňování určitých voleb barvami, fonty nebo umístěním na online rozhraní),
- opakovaných žádostí, aby spotřebitel provedl výběr v okamžiku, kdy tento výběr již byl proveden (zejména otevíráním nabídkových oken),
- ztěžování postupu ukončení služby oproti přihlášení se k jejímu odběru (např. výrazně obtížnější zrušení služby ve srovnání s její aktivací, nepřiměřená obtížnost ukončení čerpání služby nebo zrušení registrace).
Závěr
Podnikatelé by tedy již nyní měli věnovat pozornost přípravě na nové povinnosti. Změny se totiž nedotknou pouze technického nastavení e-shopu, ale rovněž obsahu obchodních podmínek, do nichž bude nezbytné nové požadavky promítnout.
Pokud si nejste jistí, jak správně implementovat nové tlačítko pro odstoupení od smlouvy nebo potřebujete pomoc s aktualizací obchodních podmínek a předsmluvních informací, neváhejte se na nás obrátit. Pokud se chcete dozvědět více, sledujte náš web, náš Facebook, Instagram či LinkedIn.
O legislativních novinkách pravidelně informujeme nejen na našem webu a výše uvedených sociálních sítích, ale také prostřednictvím newsletteru – neváhejte se k jeho odběru přihlásit a mějte důležité změny vždy po ruce.